Home » Blog » Hoe bepaal je je tarief als influencer/blogger

Hoe bepaal je je tarief als influencer/blogger

    tarief-bepalen-als-influencer-of-blogger-met-deze-tips

    Yes! Je hebt weer een opdracht binnen. Een super leuke samenwerking met een tof merk. Het is natuurlijk leuk als ze je benaderen, maar wat kun jij precies vragen voor zo’n samenwerking? Het gaat er natuurlijk niet alleen om wat zij willen. Ze willen jou! Dus jij kunt makkelijk aangeven wat je precies verwacht van een samenwerking. Bepaal je eigen tarief, deze is afhankelijk van meerdere factoren.

    Het aantal volgers

    Om een tarief te bepalen kun je jezelf indelen in een categorie als blogger of influencer. Het aantal volgers bepaalt in welke categorie jij je kunt indelen.

    • Brandlovers: 250 – 1000 volgers
    • Nano Influencer: 1.000 – 10.000 volgers
    • Micro Influencer: 10.000 – 50.000 volgers
    • Influencer middenklasse: 50.000 – 150.000 volgers
    • Macro Influencer: 150.000 – 500.000 volgers
    • Mega Influencer: 500.000 – 1.000.000 volgers
    • Beroemdheid: Meer dan 1.000.000 volgers
    tarievenlijst-voor-influencer-of-blogger-gebaseerd-op-online-zichtbaarheid
    Bron:www.linkpizza.com

    Belangrijk voor je tarief: de engagement rate

    Het aantal volgers staat natuurlijk leuk, maar wat echt telt is interactie. Heb jij een band met je volgers? Reageer je op je volgers? Liken ze je bericht of reageren ze op je post. Tegenwoordig is het belangrijk voor het algoritme dat mensen je post willen opslaan. Als je een goede engagement rate hebt, dan kun je een goed tarief vragen voor je werkzaamheden. Je kunt je engagement rate op meerdere manieren bekijken. Via Social Blade of via apps waarin dit mogelijk is. Ook kun je deze rate makkelijk zelf berekenen met de volgende formule.

    De tijd en het aantal posts

    Per medium kan het verschillen hoeveel tijd je kwijt bent voor het merk. Vragen ze je alleen om een shout-out te geven of verwachten ze een blog met eigen beeldmateriaal. Willen ze alleen een social media post en krijg je beeldmateriaal aangeleverd? Hoe vaak moet je de content delen, eenmalig of meerdere malen per week. Kijk goed naar wat ze van je vragen en hoeveel tijd je hier aan kwijt bent. Je bent het waard om een passend tarief te vragen voor de inspanning en de content die je levert.

    Laat statistieken zien

    Ben je al even bezig met bloggen of op social media, dan hou je vast statistieken bij via Google Analytics en via social media. Zo niet, ga dit dan doen! Laat zien wat er gebeurt als jij een social media post of blog deelt. Bedrijven en merken zijn kritisch en zien graag dat iemand actief is. Met deze statistieken kun je bewijs leveren dat het waardevol is om met jou in zee te gaan en het gevraagde bedrag te betalen. Ook begrijpen ze het tarief wat jij vraagt. Want zeg nou zelf, als ze een advertentie in een bepaald magazine hadden moeten plaatsen, dan leggen ze hier ook geld neer. Nu kunnen ze meten hoeveel mensen ze bereiken, dat is met een offline medium niet mogelijk.

    De tarievenlijst

    Je bent natuurlijk niet de eerste blogger of influencer die benieuwd is naar het tarief hij/zij kan vragen voor een blog. Bekijk de tarievenlijst die Ad.Factor heeft samengesteld. Dit is een bedrijf dat gespecialiseerd is in samenwerkingen met bloggers/influencers die zij inzetten voor grote campagnes. Op deze manier kun je een eigen tarief bepalen. Succes!

    Presenteer je tarief

    Ben je benieuwd hoe je bovenstaande mooi kunt vormgeven? Ontwerp je eigen mediakit die je bij elke samenwerking mee kunt sturen. Daarin kun je bijvoorbeeld je tarief meenemen.

    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *